کهکشان گرداب،مروارید آسمان شب

درود بر شما ستاره شناس عزیز.به وبلاگ کهکشان گرداب خوش امدید.

کهکشان گرداب،مروارید آسمان شب

درود بر شما ستاره شناس عزیز.به وبلاگ کهکشان گرداب خوش امدید.

ناسا زمین را جا به جا می کند

گروهی از دانشمندان سازمان فضایی آمریکا با ارائه برنامه ای شگفت انگیز اعلام کردند به منظور نجات زمین از گرمای جهانی و افزایش طول عمر آن می توان این سیاره را به مداری دورتر انتقال داد. 
به گزارش خبرگزاری مهر، دانشمندان به منظور جلوگیری از افزایش حرارت زمین شیوه ای غیر طبیعی را کشف کرده اند: حرکت دادن زمین به نقطه ای خنک تر از منظومه خورشیدی. تنها ابزاری که برای انجام این انتقال نیاز خواهد بود چند ستاره دنباله دار در نزدیکی زمین است و پس از آن سیاره زمین در منطقه ای ایمن و خنکتر از منظومه خورشیدی قرار خواهد گرفت.

ایده حرکت دادن زمین به منظور بهبود دادن موقعیت بین سیاره ای زاییده افکار گروهی از دانشمندان ناسا و اخترشناسان آمریکایی است که معتقدند با انجام چنین کاری می توان 6 بیلیون سال دیگر به عمر مفید زمین افزود.

گرگ لاگلاین از مرکز تحقیقاتی امز در این باره معتقد است تغییر مدار زمین نیازمند فناوریهای دور از ذهنی نیست، برای انجام چنین کاری می توان از شیوه ای که اکنون برای منحرف کردن شهاب سنگها و ستاره های دنباله دار استفاده می شوند کمک گرفت.

برنامه ای که توسط این محققان ارائه شده است هدایت کردن یک شهابسنگ یا ستاره دنباله دار است به شکلی که از نزدیک ترین فاصله ممکن از زمین عبور کند در این صورت بخشی از نیروی گرانشی آن به زمین منتقل شده و در نتیجه سرعت مداری زمین افزایش پیدا خواهد کرد. به این شکل سیاره زمین به مداری بالاتر از موقعیت کنونی خود و در فاصله ای بیشتر از خورشید قرار خواهد گرفت.

به گفته دانشمندان ناسا چنین راه حلی در کوتاه مدت می تواند برای جلوگیری از بحران گرمای جهانی بسیار موثر باشد. برای هدایت اجرام کیهانی باید از راکتی شیمیایی استفاده کرده و در زمان مناسب به شهاب سنگ یا ستاره دنباله داری ضربه زد.




بر اساس گزارش گاردین، با این حال برای انجام چنین برنامه ای محاسبات بسیار دقیقی لازم است زیرا یک اشتباه بسیار کوچک می تواند منجر به برخورد جرم کیهانی هدایت شده با زمین شود که بر اساس تخمینها، برخورد جرمی با قطر 100 کیلومتر با زمین با سرعتی در مقیاس سرعتهای کیهانی می تواند زمین را از حیات تهی کند.

منبع:www.huppa.com

یک عکس جدید از کهکشان گرداب

سازمان فضایی اروپا تصاویر شگفت‌انگیزی از کهکشان مارپیچی گرداب  مخابره کرد

به گزارش بی‌بی سی این تصاویر ترکیبی از تصاویر ارسالی رصدخانه فضایی هرشل و تلکسوپ هابل است.

تصاویر ارسالی حاصل نگارش امواج مرئی و فروسرخ گسیل شده از این کهکشان است.

پرفسور دیوید ساوث‌وود، مدیر مرکز اکتشافات علمی و رباتیک سازمان فضایی اروپا (ESA)می‌گوید: "تصاویر هرشل شگفت‌انگیرند و دقت بالایی از تصاویر گرداب را در اختیارمان قرار می‌دهد. نقاط قرمز محل تولد و شکل‌گیری ستاره‌‌ها هستند."

این اولین تصاویر ارسالی رصدخانه فضایی هرشل است. هرشل 14 ژوئن 2009 به فضا پرتاب شد و هم‌اکنون در فاز راه‌اندازی مأموریت خود قرار دارد و دارای بزرگترین آینه فروسرخ ستاره‌شناسی جهان است.

عکاسی از اسمان شب

سلام دوستان.پیشنهاد می کنم یه نگاهی به اینجا بندازید.فکر می کنم با همکاری شما و دیگر دوستان یک مطلب مفید برای علاقه مندان به عکاسی از اسمان شب در بیاد.متشکرم



http://www.astrotalk.ir/viewtopic.php?f=26&t=1211&p=6975#p6975








عکسام همه سوخت

سلام.متاستفانه عکس های مربوط به خورشید گرفتگی همه سوخت یه سری با دوربین دیجیتال گرفتم که اصلا جالب نشده ولی با اینحال می ذارم

ستاره شناسی در سفر

سلام دوستان عزیز.احتمالا بعضی از شما در جریانید من الان مدت زیادی در سفرم.خب تهران برای ستاره شناسان خیلی مناسب نیست.برای همین سفر می تونه مناسبت هایی رو بوجود بیاره که برای ستاره شناسی مناسب باشه.من هم که دنبال فرصت می گردم سعی می کنم هر جا برم وسایل اصلیم همرام باشه.دوربین دو چشمی+دوربین عکاسی(برای عکاسی نجومی)+گرین لیزر+نقشه اسمون و... .اول به مشهد رفتیم بنا بود از اونجا با یک سری از اشنا هامون به سفر عمره مشرف بشیم.ما وقتی رفتیم مشهد که تهران رو غبار در بر گرفته بود و حتی خورشید هم دیده نمی شد اما مشهد خبری از غبار نبود و ماه کامل زیبایی و کم نظیری رو اونجا رصد و عکاسی کردم.بعد از دوروز عازم  سفر به عربستان  شدیم.خب اونجا اسمونش با اینجا فرق می کرد در ضمن مساجد زیبایی داشت که می تونست با اسمون منظره ی قشنگی بسازه پس برای عکاسی مناسب بود.هرچند اسمونش بی نهایت بد بود یعنی الودگی نوری غوغا می کرد اما ماه  و مشتری و زهره دیده می شدند و با مساجد اونجا تصاویر قشنگی درست می کردند و برای عکاسی مناسب بود.از اونجا دوباره برگشتیم مشهد.کی؟!دقیقا شب قبل از خورشید گرفتگی و شانس خیلی خوب من بود که ما مشهد بودیم چون خوزشیدگرفتگی از نواحی غربی ایران دیده نمی شد.پس از اونجا خورشید گرفتگی رو مشاهده و مقداری هم عکاسی کردم.قرار بود  دو سه شب دیگه هم اونجا بمونیم.من هم از فرصت استفاده کردم و خانواده رو با اسرار به یکی از بیابون های ۱۰۰ کیلو متری مشهد بردم تا رصد و عکاسی کنم.اسمونش معرکه بود.قدر هفت به دور از هر گونه الودگی نوری(در روستای علاقه).اسمونش طوری بود که یکی از همراهان گفت که چرا هوا ابریه .وقتی نگاه کردم دیدیم هوا ابری نیست.و اون اقا کهکشان راه شیری رو فکر کرده ابره.یعنی انقدر اسمون خوبی بود.اونجا یک شهاب بسیار پر نور هم دیدم.احتمالا به زمین برخورد کرد.اخه خیلی پر نور بود.البته اتفاق بدی هم افتاد.بعد از اون همه راه دیدم پایه دوربین رو جا گذاشتم.بعد از مشهد اومدیم شمال و اینجا هم می خوام از فرصت استفاده کنم.وقتی رسیدم تهران عکس ها رو نشونتون می دم.اخه دوربینم مکانیکیه و عکس ها باید بره زیر لابراتوار..امیدوارم اینجا بتونم خوب رصد کنم و عکس بگیرم.فعلا با اجازه

اولین یادداشت همزمان با بزرگترین خورشید گرفتگی قرن 21

سلام.به وبلاگ تازه تاسیس شده ی کهکشان گرداب خوش امدید.همینطور بزرگترین خورشید گرفتگی قرن 21 رو به شما تبریک می گم.خب من تو ایران خودمون بودم.ولی تهران نبودم.مشهدهم وضعیت خورشید گرفتگی  خوب بود و من اونجا بودم.در یادداشت بعدی عکس ها رو می گذرم و بیشتر توضیح می دم.سعی می کنم تو این وبلاگ گزارش رصد هام .اخبار مهم و خلاصه هر مطلبی راجع به ستاره شناسی که متاستفانه مردم ما اون رو فراموش کردن بزارم. خب همونطور که می دونید با اعلام نظراتتون منو خوشحال می کنید فقط لطفا سعی کنید از واژه های فارسی استفاده کنید مثلا ستاره شناسی به جای نجوم. 

                                                                                 با تشکر-محمد اسماعیل پور